Veelgestelde vragen2024-02-15T19:45:41+00:00

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen over het project Cliostraat. Heeft u een vraag die hier niet bij staat? U kunt contact met ons opnemen via cliostraat@habion.nl

Ik heb geklust in de woning, moet ik de woning terugbrengen in de oorspronkelijk staat?2024-02-12T11:15:40+00:00

Tijdens de eerste inspectie bij de huuropzegging geeft de mutatieopzichter aan of de ZAV in de woning achtergelaten of meegenomen mag worden naar de nieuwe woning. Na de huuropzegging volgt een eerste inspectie met de opzichter. Hij geeft aan hoe de woning opgeleverd moet worden.

Hoe houdt u ons op de hoogte?2024-02-12T11:14:33+00:00

Als u uw adresgegevens, e-mailadres en telefoonnummer opgeeft, houden we u op de hoogte van de vorderingen. Dat kan in de vorm van een nieuwsbrief zijn of een mailtje. Kijk ook op deze website.

Hoe moet ik mijn woning opleveren, moet ik de muren weer wit schilderen en alles in oude staat brengen?2024-02-12T11:13:43+00:00

Omdat de woning na uw vertrek mogelijk nog tijdelijk verhuurd of in gebruik gegeven wordt tot aan de sloopdatum, moet u de woning in elk geval schoon, heel en veilig opleveren.

Waarom worden er woningen gesloopt als er zoveel vraag naar is?2024-02-12T11:08:18+00:00

Wanneer sociale huurwoningen niet meer verduurzaamd kunnen worden conform de Overheidseisen, is slopen de beste optie om de hoge woonlasten te voorkomen voor de bewoners.

Wanneer moet ik uit mijn woning?2024-02-12T11:12:34+00:00

De verwachte sloopdatum staat gepland in de zomer van 2025. Voor deze datum moet u uiteraard de woning verlaten. U ontvangt nog een schriftelijke bevestiging met de uiteindelijke einddatum van uw overeenkomst en vertrekdatum.

Is er al bekend wanneer de nieuwe woningen opgeleverd worden?2024-02-12T11:10:39+00:00
Dit is nog niet bekend. De plannen daarvoor moeten nog worden gemaakt.
Is er al bekend wanneer de woningen worden gesloopt?2024-02-12T11:09:25+00:00

Onder voorbehoud van het sloopbesluit, is de verwachting wij dat de sloopdatum rond de zomer van 2025.

Mag ik mijn meubels laten staan bij vertrek?2024-02-12T11:16:27+00:00

Nee, u moet de woning leeg opleveren. Met uitzondering van de gordijnrails en gordijnen, deze mag u laten hangen.

Wanneer komt Habion op huisbezoek om mij meer vertellen over de plannen van sloop en het Sociaal Statuut?2024-02-12T11:17:11+00:00

Vanaf de 1e week van maart gaan wij de huisbezoeken inplannen. Wij nemen telefonisch contact met u op voor het maken van een afspraak.

Heb ik recht op een stadsvernieuwingsurgentie?2024-02-12T11:17:58+00:00

Als u een huurcontract voor onbepaalde tijd heeft én Habion voor uw woning een sloopbesluit heeft genomen, wordt bij de gemeente Rotterdam een kennisnemingsbesluit aangevraagd om onder andere de urgentie voor u te regelen.

Wanneer gaat de urgentie in?2024-02-12T11:18:49+00:00

Zodra de Gemeente en Habion het sloopbesluit hebben genomen wordt de urgentieverklaring verstrekt door de Regionale Urgentiecommissie. Vanaf de peildatum heeft u minimaal 12 maanden de tijd om andere woonruimte te vinden.

Heb ik recht op verhuiskostenvergoeding?2024-02-12T11:20:33+00:00

Tijdens het huisbezoek ontvangt u meer informatie hierover.

Kan ik vóór die tijd ook al op zoek naar een andere woning?2024-02-12T11:21:45+00:00

Jazeker, wanneer u vanaf nu een woning accepteert meldt u dat bij uw bewonersbegeleider voor verdere afspraken.

Hoe zoek ik een andere woning?2024-02-12T11:22:38+00:00

U moet zich inschrijven bij Woonnet Rijnmond Rotterdam via www.woonnetrijnmond.nl. Op Woningnet kunt u reageren op vrijkomende woningen.

Geldt de urgentie alleen voor Rotterdam Rijnmond?2024-02-12T11:23:08+00:00

Ja

Kan iemand mij helpen bij het inschrijven van Woonnetrijnmond.nl?2024-02-12T11:23:48+00:00

Om u in te schrijven via woonnetrijnmond heeft u een computer of telefoon nodig. Hier kunt u een zoekprofiel aanmaken, waardoor u passende woningen voorbij ziet komen. Tijdens het huisbezoek met de bewonersbegeleider kunt u aangeven of u hier hulp bij nodig heeft.

Voor welke woningen geldt de urgentie?2024-02-12T11:24:41+00:00

U ontvangt de urgentieverklaring met daarin opgenomen het zoekprofiel. In het zoekprofiel staat op welke woningen u met voorrang kunt reageren. Dit betreft een typewoning die u nu ook huurt.

Kan ik ook met voorrang naar een eengezinswoning of benedenwoning ?2024-02-12T11:25:26+00:00

De voorrang geldt voor eenzelfde type woning als u nu heeft, een etagewoning of een benedenwoning als u die nu ook heeft. Dit kan wel een etagewoning met lift zijn. Dit noemen ze passend verhuren of een passende woning.

Hoe kan ik toch in aanmerking komen voor een eengezinswoning, beneden of maisonnette woning?2024-02-12T11:26:20+00:00

U kunt met uw huidige opgebouwde inschrijfduur reageren op een passende woning. Grote woningen worden bijvoorbeeld vaak aangeboden aan gezinnen van minimaal 3 personen.

Kan ik naar een grotere of kleinere woning verhuizen?2024-02-12T11:27:37+00:00

Met de stadsvernieuwingsurgentie kunt u alleen op hetzelfde type woning reageren. U kunt met uw eigen inschrijfduur wel reageren op andere type woningen wanneer u voldoet aan de eisen in de woningadvertentie.

Wat zijn de huidige inkomensgrenzen en voor welke woningen kom ik nog in aanmerking ?2024-02-12T11:28:40+00:00

Een sociale huurwoning heeft een kale huurprijs lager dan € 879,66. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning mag het inkomen van een eenpersoonshuishouden niet hoger zijn dan € 47.699,-. Voor een meerpersoonshuishouden is dat € 52.671,-.

Gaan andere urgenten vóór op stadsvernieuwingsurgenten?2024-02-12T11:29:26+00:00

Stadsvernieuwingsurgenten gaan voor reguliere urgenten mits zij voldoen aan het profiel.

Kan ik op een 55+ woning reageren ?2024-02-12T11:30:27+00:00

Op dit moment huurt u ook een 55+ woning. In het kader van een passende woning mag u ook weer op een 55+ woning reageren.

Ik wil terugkeren naar de nieuwbouw, hoe regel ik dat?2024-02-12T11:31:11+00:00

Tijdens het huisbezoek inventariseren wij uw situatie en nemen de opties van verhuizen met u door en nemen wij uw woonwens op.

Ik heb een aangepaste woning nodig, moet ik dit zelf regelen en zo ja, hoe?2024-02-12T11:32:02+00:00

In zeer uitzonderlijke individuele situaties kan op grond van een medisch advies het zoekprofiel uitgebreid worden. Soms volstaat een aanpassing via een WMO voorziening.

Ik heb een inwonende zoon of dochter van 18 jaar en ouder. Verhuizen zij mee?2024-02-12T11:32:48+00:00

Een zorg- of 55+ woning is vooral bedoeld voor een ouderendoelgroep. Natuurlijk kunnen zich situaties voordoen waarbij een kind vanwege mantelzorg bij u inwoont. In dergelijke gevallen is het toegestaan dat je kind met je meeverhuist.

Komt Habion helpen bij de verhuizing?2024-02-12T11:33:32+00:00

U heeft, na besluit sloop, recht op een vergoeding van de verhuiskosten. Aanvullende zaken kunnen een onderdeel zijn van het Sociaal Statuut.

Wat gebeurt er met de leeggekomen woningen?2024-02-12T11:34:16+00:00

Habion gaat in gesprek met een organisatie die de woningen tijdelijk gaat verhuren. Deze nieuwe bewoners krijgen een opdracht mee om voor een prettige leefomgeving zorg te dragen en het daarmee ook veilig blijft voor de zittende huurders.

Ga naar de bovenkant